Ptačí dobrodružství ve školní zahradě

Společně se žáky budeme bádat, pozorovat a tvořit. Pedagogům poskytneme metodiku, odbornou pomoc a vybavení pro pozorování a sběr dat na školní zahradě. Tento program představí běžné druhy ptáků, které žijí v lidských sídlech a způsoby jejich ochrany. Žáci budou v průběhu roku sledovat různé druhy ptáků, zaznamenávat jejich chování a přispívat k jejich ochraně například výrobou ptačích budek a krmítek.
Délka programu
9 vyučovacích hodin
Místo
interiér/Stromovka/školní zahrada
Termíny
září 2025 – červen 2026
Cena
10 600 Kč / třída
Vhodné pro
ZŠ – 1. stupeň
ZŠ – 2. stupeň

Cena zahrnuje: 3 zážitkové programy v U studánky poznání ,1 zážitkový program na zahradě školy, 1 online konzultaci pro pedagogy, 1 krmítko a 5 hnízdních budek, zapůjčení 3 dalekohledů a fotopasti

Co s námi zažijete?

  • terénní badatelskou výuku s využitím moderních technologií
  • pitvání sovích vývržků v laboratoři
  • kutilskou dílnu (výroba krmítka a hnízdních budek)
  • rozmístění krmítka a budek v okolí školy
  • sběr dat z fotopasti a pozorování na školní zahradě
  • závěrečné hodnocení a prezentaci třídy

Jak to probíhá?

  • 4 setkání s terénními zoology (Ptáci v Praze, Ochrana ptáků, Práce s fotopastí, Prezentace výstupů z pozorování) – celkem 9 vyučovacích hodin.
  • 1., 2. a 4. setkání v centru U studánky poznání a v Královské oboře – Stromovka
  • 3. setkání na školní zahradě a v okolí školy
    tandemová výuka (ornitolog a jeho asistent)

Čím vás podpoříme?

  • metodické materiály
  • zapůjčení pomůcek (1x fotopast, 3 x dalekohled)
  • online konzultace pro pedagoga (1 vyučovací hodina)

Co se žáci naučí?

  • Rozpoznávání vybraných druhů ptáků a způsoby jejich ochrany.
  • Používání dalekohledů a fotopasti pro pozorování a sběr dat.
  • Formulování hypotéz a vytváření závěrů na základě pozorování.
  • Seznámí se s přírodovědnými obory a prací terénních zoologů.
  • Jak každý z nás může přispět k ochraně přírody.

Lektoři

Kristýna Sedláčková

Eva Karbanová

Tadeáš Toulec

Fotogalerie

Reference

Velkým přínosem programu bylo, že jsme mohli dané téma zkoumat do hloubky a z různých úhlů pohledu – jak z hlediska ochrany přírody, tak z ornitologického hlediska. Oceňujeme praktické zapojení žáků, například při výrobě ptačích budek a krmiva, stejně jako následné barvení výrobků ve školních dílnách. Pro děti byl silným a neobvyklým zážitkem také rozbor sovích vývržků, který vzbudil velký zájem a nadšení. Nepodařilo se nám pomocí fotopasti zaznamenat více druhů ptáků, což by bývalo mohlo obohatit program o mezioborové propojení s matematikou – například prostřednictvím analýzy dat a tvorby grafů.

Jana Kaštovská
ZŠ Hostivice